Verfstuifzwam gevonden


Ons huis ligt in een prachtig natuurgebied. Aan het eind van de dag een blokje om is hier dan ook altijd geweldig. Ik had ook al de droom om hier natuurlijk te gaan verven maar dat wilde nog niet zo opschieten, in de zomer is alles verdroogd en in de herfst niet veel meer over. Maar nu is het voorjaar, en bloeit er van alles. Of, onverwacht, staan er paddestoelen langs het pad. 




Eerst denk je een raar uitgevallen fossiele drol. Maar het is een beetje flexibel...
De Obsidentify app gaf uitkomst, het is een verfstuifzwam. En het woord zegt het al, je kan er mee verven. De zwam is zeldzaam in Nederland maar komt in het mediterrane gebied wel veel voor, vertelde paddestoelen expert Chiel mij. Goed ik ben op een missie....


Als ik er een keer echt veel vind, ga ik dit maar eens uitproberen:

En wat meer info, ook even opslaan:

In de dagen erna vond ik ze werkelijk op ieder pad rond ons huis, dat stelde me gerust, hier is de verfstuifzwam niet zeldzaam. En dus eentje geplukt:


Eén paddestoel verft minstens zeven strengen wol, geen hulpmiddelen nodig en dat is fijn als je midden in de natuur leeft! 




Ondertussen ook nog prachtige 'Egyptische' sprinkhanen zo goed gecamoufleerd in de takken...



De dag erna kwam Jimmy met ornamenten die hij gaat gebruiken op ons nieuwe houten terras, de dagen staan vol van de mooi gevormde bollen. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zomer in Casa ti Isabelinha

Olijvenoogst bij Casa ti Isabelinha

En daar was licht... en bezoek...